Het werk

Het werk

Heb je al werk gevonden? Ben je nog op zoek? Wat verwacht jouw baas van jou? Hoe werk je veilig en gezond? Lees hier meer.

De soorten werk

Een werkgever is een baas of manager met mensen die voor hem werken. Hij geeft mensen werk. Een werknemer is iemand die werkt voor een werkgever. Hij neemt werk aan.

Een sollicitatiegesprek is een gesprek waarbij je probeert een nieuwe baan te krijgen.

Je hebt tijdelijk werk. Dit is werk voor een bepaalde tijd. Je krijgt bijvoorbeeld een contract voor een half jaar of een jaar.

En je hebt vast werk. Dit is werk voor onbepaalde tijd. Je krijgt dan een contract zonder einddatum.

De werktijd

Je werktijden zijn de tijden en dagen waarop je werkt. Als je fulltime werkt, werk je de hele week. Meestal is dat 36 of 40 uur. Als je parttime werkt, werk je niet de hele week. Misschien werk je maar een paar dagen in de week of werk je halve dagen. 

Regelmatige werktijden betekent dat je elk dag op dezelfde tijd werkt. Bij onregelmatige werktijden werk je op verschillende tijden. De ene dag werk je in de ochtend en de volgende dag in de avond.

Je ziet hier een voorbeeld van een rooster. Daar vind je welke dag en tijd je moet werken.

Maandag Dinsdag Woensdag Donderdag Vrijdag Zaterdag Zondag
Van 9:00 8:30 8:00 9:00 8:00 Vrij Vrij
Tot 13:00 12:30 12:00 13:00 12:00 Vrij Vrij
Pauze
Van 14:00 13:30 13:00 14:00 13:00 Vrij Vrij
Tot 18:00 17:30 17:00 18:00 17:00 Vrij Vrij

 

De scholing & de ervaring

Als je leert voor een beroep krijg je vaak aan het eind een officieel papier waarop staat wat je precies kan, een diploma.

Voor geschoold werk heb je een diploma nodig. Voor ongeschoold werk heb je geen diploma nodig. Een werkgever vraagt vaak welke diploma`s je hebt.

Als je nog diploma`s hebt uit jouw eigen land kun je die bij het IDW laten waarderen. Dan kijken ze op welk Nederlands diploma jouw diploma lijkt en daar krijg je een officieel papier van. 

www.idw.nl

Je kunt op werk trainingen en cursussen volgen. Zo word je steeds beter in jouw werk.

Naast diploma`s en trainingen is ervaring belangrijk. Werkervaring gaat over het werk dat je vroeger hebt gedaan. Wat kan je goed? Wat heb je al geleerd? Je hebt hier geen diploma van, maar je kunt het werk er wel beter door dan iemand die het werk nog nooit gedaan heeft.

De sector

Je kunt werken in verschillende sectoren:

  • Zorg & welzijn: werk waarin je zorgt voor anderen zoals in het ziekenhuis (A)
  • Bouw: werk waarin je iets bouwt zoals een huis, een brug of een gebouw. (B)
  • Handel & vervoer: werk dat gaat om het kopen, vervoeren en verkopen van producten. (C)
  • Administratie & beveiliging: werk waarin je de financiën bijhoudt van een bedrijf of het beschermt tegen mensen die slecht willen doen. (D&H)
  • Techniek: werk waarin er met machines olie, gas en staal wordt gewonnen waarvan nieuwe apparaten worden gemaakt. (E)
  • Horeca: werk in en rond een hotel restaurant of een café. (F)
  • Groene sector: werk waarin je werkt met planten, dieren en natuur. (G)

De taak, de kwaliteit & de motivatie

Binnen een sector zijn er meer beroepen. Een beroep is een naam die hoort bij het werk dat je uitvoert. Denk aan bakker of timmerman.

Bij een beroep horen taken en kwaliteiten. Taken of werkzaamheden zijn dingen die je doet tijdens je werk. Kwaliteiten is iets waar je erg goed in bent of kunt. Denk  aan aardig, duidelijk, eerlijk, geduldig, intelligent, positief, praktisch, precies, social, sterk, zelfstandig, goed in samenwerken of goed in verkopen. Welke kwaliteiten heb jij? Het is belangrijk dat je dit op een sollicitatie goed kunt uitleggen. Zo maak je meer kans dat ze jou kiezen voor de baan.

Je moet ook uitleggen waarom je dit werk graag wil doen. We noemen dat je motivatie. Een sollicitatie bestaat uit een CV en een motivatiebrief.

Het CV

In een CV of Curriculum Vitae staan je persoonlijke gegevens, opleidingen en werkervaring.

We beginnen altijd met:

  • Voor- en achternaam
  • Straat en nummer
  • Postcode en plaats
  • Telefoonnummer
  • Mobiele nummer
  • E-mail

Dan:

  • Geboortedatum
  • Man/vrouw
  • Nationaliteit

Je schrijft een kort stukje wie je bent en wat je goed kunt

hardwerkend, handig & intelligent

Daarna schrijf je op welke opleidingen je gedaan hebt. We beginnen steeds met het jaar, het soort onderwijs en dan de plaats.

1990 – 1994 VMBO op het Melanchton College te Rotterdam
1994 – 1998 HBO psychologie aan de Universiteit van Leiden.

Als je nog bezig bent aan een opleiding schrijven we 1990 – heden.

Daarna schrijf je op welke werkervaring je hebt. Ook hier schrijf je op wanneer je het werk deed en wat de functie was.

1990-1994 TNT post

Daaronder zet je welke taken je deed.

1. Post sorteren
2. Post bezorgen

Daaronder kun je extra informatie geven. Ben je handig op de computer? Welke hobby en sport doe je? Ook vrijwilligerswerk kan je hier noemen.

Curriculum Vitae

Persoonlijke gegevens
Mohammed al Ali

Appelstraat 1
3030 AA Ananasdam
Tel: 010 1234567
Mobiel: 06 1234567
E-mail: m.alali@qmail.com

Geboren: 1 januari 1994
Sekse: Man
Nationaliteit: Syrisch

Mijn naam is Mohammed al Ali en ik ben sinds 2014 in Nederland. Ik ben handig, enthousiast, leer snel en wil heel graag aan de slag. Ik spreek inmiddels vloeiend Nederlands, Engels, Arabisch en Koerdisch. Geeft u mij een kans?

Opleidingen
2000-2006 basisschool, Damascus

2006-2014 middelbare school, Aleppo
2016- 2020 MBO 4 Zorg en welzijn aan het Da Vinci College, Dordrecht

Werkervaring
2012 -2014: Vakkenvuller

Bedrijf: Albert Heijn, Amsterdam

  • Vakken vullen

2014 tot heden:  TNT Postbezorger
Bedrijf: TNT Post, Amsterdam

  • Post bezorgen
  • Post sorteren

Vaardigheden
Ik ben bekend met Powerpoint Word en Excel

Interesses en aanvullende informatie
Van 2013 – heden vrijwilliger in het Maasstad ziekenhuis in Rotterdam

Voor tips kijk op: http://www.werkbladmagazine.nl/solliciteren

Voor mooie cv-voorbeelden: https://sollicitatielab.nl/Cv-van-de-maand-2019/

Voor een uitleg hoe een werkgever naar je cv kijkt: https://www.onlineseminar.nl/uwv/webinar/21262/hoe-kijkt-een-werkgever-naar-het-cv?

Je stuurt bij een CV ook een motivatiebrief mee. 

De motivatiebrief

Uw naam
Uw straatnaam en huisnummer
Uw postcode en woonplaats
Uw telefoonnummer

Naam van het bedrijf
t.a.v. (Naam contactpersoon in de vacature)

Straat of postbus en nummer
Postcode en plaats

Uw woonplaats, datum

Betreft: (vacaturenummer) sollicitatie naar de functie van ….(haal uit de vacature)

Geachte heer, mevrouw,  Of als je de naam weet .. Geachte mevrouw Jansen/ Geachte heer Jansen,

Op [datum] las ik uw vacature in (naam krant/website) waarin u aangeeft op zoek te zijn naar kandidaten voor de functie van ……(naam functie). Zoek niet verder! Ik ben precies wat u zoekt.

Ik heb … jaar ervaring als …(naam functie). Ik heb in ….(jaar)…. mijn opleiding …(naam?)… afgerond aan de middelbare school/universiteit in …(plaats) …  Ik ging al snel aan het werk. Momenteel werk ik bij …..(naam bedrijf nu) Daar werk ik als …..(naam functie)… Hier ben ik verantwoordelijk voor (taken). Daarbij kan ik mijn kwaliteiten zoals ….,…..en…….(noem er 2/3) goed inzetten.

Uw organisatie lijkt me een fijne plek om te werken. Ik zou er graag aan de slag gaan, want ….. (schrijf hier waarom je bij dit bedrijf wil werken bijv) hier krijg ik mogelijkheden om nog veel meer te leren.

Ik graag met u in contact om te praten over de mogelijkheden bij uw bedrijf!

Met vriendelijke groet,

[handtekening]
[voor- en achternaam]

Bijlage: curriculum vitae

De beroepskeuzetest

Als je niet goed weet wat je kwaliteiten zijn of wat voor baan je wil in Nederland kun je een beroepskeuzetest doen.

https://www.123test.nl/non-verbale-beroepskeuzetest/
https://www.jobpersonality.com/beroepskeuzetest

Ook kun je praten met het Leerwerkloket. Zij kunnen kijken welk werk bij je past en welke studie je kunt doen. Ze weten heel veel over studie, studiefinanciering, werk & diploma`s.

https://www.lerenenwerken.nl/

Een baan zoeken

Als je een baan zoekt, kun je die vinden in de krant of op internet. Een vacature is een tekst waarin een bedrijf iemand zoekt voor een nieuwe baan. Vacatures kun je vinden op:

www.indeed.nl
www.nationalevacaturebank.nl

https://www.jobbird.com/nl/
https://www.monsterboard.nl/
https://www.werkzoeken.nl/
https://www.debanensite.nl/
https://www.uitzendbureau.nl/
https://www.intermediair.nl/vacature/bladeren
www.werk.nl

Je kunt ook naar een bedrijf dat je helpt met het vinden van een baan. Dat noemen we een uitzendbureau. Vergeet als je daar naartoe gaat niet om je CV en je verblijfsvergunning mee te nemen!

https://www.randstad.nl/
https://www.tempo-team.nl/
https://www.jelle.com/
https://www.manpower.nl/
https://www.adecco.nl/
https://unique.nl/
https://startpeople.nl/
https://www.youngcapital.nl/

Je kunt gebruik maken van je netwerk van familie en vrienden om een baan te vinden:

www.refugeetalenthub.com
www.linkedin.com

Als je bij een bedrijf heel graag wil werken maar er staan geen vacatures open dan stuur je een open sollicitatie. Je legt ze uit waarom je zo graag bij ze wil werken en wat je allemaal kan. Soms mag je dan toch langskomen voor een gesprek.

>>> Het sollicitatiegesprek


Als je wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek is het belangrijk dat je hierover nadenkt:

  1. Kleed je goed en netjes.
  2. Zorg dat je op tijd bent.
  3. Zorg dat je verzorgd bent. Je haar netjes, baard getrimd.
  4. Maak oogcontact en lach.
  5. Geef een stevige korte hand bij het binnenkomen.
  6. Luister goed. Vraag het als je het niet begrijpt.
  7. Lees over het bedrijf en het werk zodat je goede vragen kunt stellen.

Op een sollicitatiegesprek stellen ze vragen:

  • Vertel eens wat over jezelf. Ik ben ….
  • Wie ben jij? Ik ben ….
  • Wat zijn je sterke kanten? Mijn sterke kanten zijn …
  • Wat zijn je zwakkke kanten? Mijn zwakke kanten zijn …
  • Kun je dat uitleggen? Ja, …….(voorbeeld uit de praktijk)
  • Waarom wil je hier werken? ik wil hier werken, want ik ….
  • Waarom moet ik jou aannemen?
  • Wat heb je van je vorige werk geleerd? Ik heb geleerd om …..  te zijn.
  • Wat vond je leuk/niet leuk aan je vorige werk? Ik vond mijn werk leuk, want ik … /Ik vond mijn werk niet leuk, want ik …
  • Waarom wil je weg bij je oude werk? Ik wil er weg, want ik …..wil meer leren en dat kan nu niet.
  • Waar zie je jezelf over vijf jaar? Ik zie mijzelf over vijf jaar ….

Voor meer vragen:

https://www.monsterboard.nl/carriere-advies/artikel/vragen-sollicitatiegesprek

Voor meer info kun je kijken op:

https://www.youngcapital.nl/sollicitatietips
https://www.intermediair.nl/topics
http://www.carrieretijger.nl/

Het contract & de arbeidsvoorwaarde

Als je wordt aangenomen mag je een contract tekenen. Daar staan arbeidsvoorwaarden in. Dit zijn afspraken die u maakt over hoe je werkt. Dat kan gaan over arbeidsduur, salaris, vakantiedagen, reiskosten, verlof, een auto van de zaak en een betaalde opleiding. Een deel hiervan ligt vast in de wet, deze noemen we primair. Er zijn ook secundaire arbeidsvoorwaarden. Dit zijn afspraken die je tussen jou en de werkgever extra maakt. Die zijn niet voor iedereen hetzelfde. Soms zijn er ook afspraken speciaal voor een sector, bijvoorbeeld de bouw. Deze staan dan in een CAO of collectieve arbeidsovereenkomst. Collectief betekent samen en arbeidsovereenkomst is een ander woord voor contract. Dit is dus een soort contract met afspraken voor een grotere groep mensen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/arbeidsovereenkomst-en-cao/vraag-en-antwoord/wat-zijn-arbeidsvoorwaarden
https://www.fnv.nl/sector-en-cao/alle-caos/

Let op! Vergeet niet door te geven aan de Belastingdienst dat je een baan hebt. Als je een uitkering hebt moet je die stop zetten. Ook is het belangrijk om te kijken naar je huurtoeslag, zorgtoeslag en andere toeslagen. Als je niets doorgeeft moet je aan het eind van het jaar veel terug betalen.


https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/home
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/inloggen_op_mijn_toeslagen
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/home/home

De proeftijd

Een proeftijd betekent dat je eerst een tijd laat zien wat je kunt en zowel jij als je baas nog kunnen zeggen dat dit geen goede match is. Een jaarcontract is een contract voor een jaar. Je hebt ook contracten voor een half jaar of nog korter. Zo‘n tijdelijk contract krijg je maximaal drie keer. Daarna krijg je een vast contract of stoppen ze je contract.

Het bruto & netto salaris

Het geld dat je krijgt voor werk noemen we je salaris of loon. We hebben in Nederland twee soorten loon, netto en bruto. Bruto is het hele bedrag. Netto is het bedrag wat over is als er ook belasting van af is gegaan. Die belasting wordt gebruikt voor wegen, ziekenhuizen, maar ook voor uitkeringen als je even niet kunt werken.

Een keer per jaar krijg je een jaaropgave. Dat is een papier waarop al je salaris staat van dat jaar in bruto en netto. Die heb je nodig voor de Belastingdienst en moet je goed bewaren.

Of jouw salaris te veel, te weinig of precies goed is kun je nakijken op:

https://loonwijzer.nl/salaris/minimumloon-check/
https://loonwijzer.nl/salaris/salarischeck#/
https://www.nationaleberoepengids.nl/beroepen_per_salarisschaal
https://www.intermediair.nl/salariskompas/#!/ervaring

Als je meer wil weten over netto en bruto kijk je op:

https://fnvjong.nl/geld/bruto-nettoloon
https://loonwijzer.nl/salaris/brutonetto

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/werk_en_inkomen/jongeren/teruggaaf_jongeren/begrippen_jongeren/jaaropgaaf

De vakantiedag & het verlof

Hoeveel dagen je vrij krijgt voor vakantie zijn je vakantiedagen.

Je hebt ook vrij of verlof voor speciale dagen. Als je een baby krijgt bijvoorbeeld. Deze staan in de wet.

Er zijn ook vrije dagen voor een verhuizing of een huwelijk die soms wel en soms niet vrij worden gegeven door je baas. Deze noemen we bijzonder verlof.

In jouw contract staat hier meer over. Als je wel betaald krijgt voor een dag niet werken noemen we dat doorbetalen. Dat geldt ook voor ziek zijn. Als je lang ziek bent en niet kunt werken betaalt je baas soms toch een deel of je hele salaris uit.

https://www.werk.nl/werk_nl/werkgever/contract-ontslag/contract-loon/vakantie-verlof

De reiskosten

Als je elke dag veel heen en weer reist naar werk krijg je soms reiskosten. Meestal is dat pas na een aantal kilometer. Als je heel dichtbij je werk woont krijg je geen reiskosten. Een werkgever is niet verplicht om je reiskosten te geven. Als je geen reiskosten krijgt van je werkgever, kun je het soms wel van de belastingdienst krijgen. 

Als je na je normale uren werk extra moet werken noemen we dat overwerken. Soms krijg je hiervoor extra salaris. Als je bijvoorbeeld in het weekend of in de avond moet werken.

https://www.fnv.nl/themas/salaris-loon/reiskostenvergoeding/
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/u_reist_naar_uw_werk/openbaar_vervoer/tabel_reisaftrek_openbaar_vervoer https://werkwacht.nl/artikel/arbeidstijdenwet/

Het plannings-, functionerings- & beoordelingsgesprek

Tijdens het werk heb je drie gesprekken. 

Je hebt een:

Planningsgesprek
Bij dit gesprek maak je samen doelen voor dit jaar. Een doel kan  zijn: Ik ga proberen minimaal 10 auto‘s te verkopen dit jaar. Hoe ver je daarmee bent gekomen bespreek je in het functionerings- en beoordelingsgesprek.

Functioneringsgesprek
Dit gesprek is een tussentijds gesprek. Je kijkt naar de doelen en praat over hoe het nu gaat. In dit gesprek praat je met je manager en kijk je beiden hoe je nu verder wil en gaat. Je kunt hier nog wel dingen vragen.

Voor een voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=Y75j5edAPBE

Beoordelingsgesprek
In dit gesprek kijkt je manager samen met jou terug op de afgelopen tijd. Wat ging er goed en wat kon er beter? Hij geeft er zijn oordeel. Je stelt hier niet veel vragen. Vaak hoor je hier ook of  je nog langer mag blijven en of je meer salaris kunt krijgen.

Voor een voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=DiREmQCXufk

Als je een plan maakt voor de toekomst is het belangrijk dat je heel duidelijk bent in wat je wil bereiken.

  1. Wat wil je precies verbeteren? (wie, wat, hoeveel, etc.)
  2. In welke tijd wil je dit bereiken?
  3. Hoe bewijs je dat het gelukt is?

Bijvoorbeeld:

  1. Ik wil minimaal 10 auto‘s verkopen.
  2. Ik wil dit doen in 1 jaar tijd. Van 1 januari tot 31 december 2019.
  3. In het logboek in het kantoor noteren we alle verkopen.

Om zo`n plan zo duidelijk mogelijk op te schrijven gebruiken we SMART. Daarover kun je meer lezen op:

http://www.carrieretijger.nl/functioneren/management/leidinggeven/doelen-stellen/smart

>>> Voorbeeld van een planningsgesprek

Zinnen en vragen voor een planningsgesprek:

  • Goedemorgen …….., hoe gaat het?
    Goed. Dank je wel.
  • Vandaag heb je jouw planningsgesprek.
    We gaan het hebben over jouw doelen voor dit jaar.
  • We gaan samen hiervoor een formulier invullen.
  • Heb je nagedacht over jouw doelen voor dit jaar? Kun je er een noemen?
  • Ik wil graag leren hoe ik… meer kan verkopen / een beter contact met de klant kan hebben / beter kan samenwerken / sneller kan werken
  • Hoeveel maak/verkoop je nu per week?
  • Hoeveel wil je verkopen per week?
  • Hoe ga je dit bereiken?
  • Ik wil graag een cursus / training volgen. Kan dit bij ons?
  • De volgende cursus start op ………… Je kunt hem tijdens werktijd volgen.
    Hoe kan ik je hierbij ook nog helpen?
  • Ik wil graag dat je een paar keer met mij meekijkt.
  • Ik ga een keer met je meekijken.
  • Hoe lang denk je nodig te hebben om dit doel te halen?
  • We maken een nieuwe afspraak voor over een half jaar. Kun jij op ……?
  • Ja dan kan ik.
  • Heel goed dan leggen we dat vast. Dank je wel voor je komst.
>>> Voorbeeld van een functioneringsgesprek

Zinnen en vragen voor een functioneringsgesprek:

  • Zullen we beginnen?
  • Hoe vind je dat het nu gaat?
  • Ik vind het wel goed gaan. Wat vindt u?
  • Ik ben tevreden over jouw werk. Zijn er klachten van klanten geweest?
  • Nee er zijn geen klachten geweest.
  • Heb je problemen met collega`s in je team?
  • Ik had een probleem met ……. maar we hebben gepraat. We hebben nu geen problemen meer.
  • Goed om te horen. Jullie werken goed samen?
  • Ja. We werken goed samen.
  • Mooi. Ik wil het graag hebben over jouw doelen. Heb je de cursus gevolgd?
  • Ja dat heb ik. Ik heb er veel geleerd.
  • Gaat het nu beter? Lukt het om je doel te halen?
  • Ja / Nee / Nog niet.
  • Dan spreken we af dat we dit doel nog doorschuiven naar het beoordelingsgesprek.
  • Dat is goed.
  • Heb jij zelf nog vragen?
  • Ja. Hoeveel vakantiedagen heb ik? Ik kon het niet vinden in mijn contract.
  • Je krijgt er 18 dagen per jaar.
  • Dat is mooi. En hoe zit dat met overwerken? Hoeveel krijg ik dan betaald?
  • Voor overwerk in de avond of het weekend krijg je 120% salaris.
  • Wat fijn. Kan ik misschien ook reiskosten krijgen? Ik moet elke dag bijna een uur met de bus.
  • Ja. Goed dat je het zegt. Daarvoor moet je elke maand een formulier invullen. Je krijgt 19 cent per kilometer.
  • Dat is mooi. Waar vind ik dat formulier?
  • Die kun je vragen bij ……Heb je verder nog vragen?
  • Dank je wel! Nee ik heb geen vragen meer.
  • Ok dan gaan we afsluiten. Ik zet alles op papier en dat krijg je binnenkort.
>>> Voorbeeld van een beoordelingsgesprek

Zinnen en vragen voor een beoordelingsgesprek:

  • Ik ben tevreden over jouw werk.
  • Ik ben ontevreden over jouw werk.
  • We gaan je contract verlengen met een half jaar / een jaar.
  • We gaan je contract niet verlengen.
  • Krijg ik contractverlenging?
  • Je krijgt salarisverhoging. Je krijgt geen salarisverhoging.
  • Krijg ik salarisverhoging?
  • Je moet werken aan ….
  • Waar moet ik aan werken?
Ziek & beter melden

Als je ziek bent moet je het op tijd doorgeven dat je niet komt werken. Meestal moet je, je ziek melden voor 8 uur `s ochtends. Je belt je baas.

Als je het digitaal of op papier moet doorgeven is het belangrijk dat je heel duidelijk bent over:

  • dat je ziek bent.
  • welke klachten je hebt. (bijv. buikpijn, keelpijn etc.)
  • of je al bij een dokter bent geweest.
  • wanneer je weer komt werken.
  • welk werk er nog gedaan moet worden.

Zie hier een aantal voorbeeldzinnen:

  • Beste ……, / Geachte heer, mevrouw,
  • Ik ben ziek vandaag.
  • Ik kan niet komen vandaag want ik bent ziek.
  • Ik kan niet komen vandaag omdat ik zien ben.
  • Ik heb buikpijn.
  • Ik kom mogen weer werken.
  • Ik kan over een week weer werken.
  • Ik moet tomaten inpakken vandaag.
  • Kan Maria dat misschien doen?
  • Groetjes, …………….. / Met hartelijke groet, ………………

Let op! Als je ziek bent geweest moet je, je ook weer beter melden. Als je, je hebt beter gemeld kun je gelijk weer starten. Je baas belt je niet om te vragen terug te komen naar werk. Je moet zelf weer komen als je, je weer goed voelt.

>>> Praten over ziek melden

Voorbeeld:

“Hallo, met Aisha. Ik werk bij jullie als …… Mijn manager is …….
Ik wil graag zeggen dat ik niet kom werken omdat ik ziek ben.
Ik hoop dat ik morgen weer beter ben.”

De Arbodienst

Als je langdurig ziek bent krijg je te maken met de Arbodienst. In de wet staat dat een werkgever moet zorgen dat zijn werknemers veilig en gezond kunnen werken. Als je denk dat het onveilig is op jouw werk moet je dat bespreken met jouw collega‘s en manager. Je kunt ook kijken op https://www.arbounie.nl/ Als je langdurig ziek bent kan dat ook komen door iets op werk. Misschien heb je rugpijn of voel je heel veel stress. Daarom wordt je in zo‘n geval altijd aangemeld bij de Arbodienst. Zij hebben een speciale dokter of bedrijfsarts die je onderzoekt en met je kijkt wanneer je weer kunt werken. Samen schrijf je met jouw werkgever en de bedrijfsarts een plan van aanpak.

https://www.uwv.nl/werkgevers/werknemer-is-ziek/loondoorbetaling/samen-werken-aan-re-integratie/detail/re-integratie-vastleggen-in-re-integratieverslagplan-van-aanpak

Hieronder zie je een voorbeeld van een formulier dat je voor de Arbodienst zou kunnen invullen.

Formulier Arbodienst
Datum ziekmelden 19-01-2019
Naam bedrijf Albert Heijn
Naam werknemer Aisha Ashram
Naam manager Sofie Janssen
Straat en huisnummer Aardappelstraat 22
Postcode en woonplaats 3344 AB Rotterdam
Verblijft u nu op dit adres? X ja O nee
Zo nee, op welk adres verblijft u?
Telefoonnummer waarop u bereikbaar bent. 06-1234567

 

De cultuur op werk

Nederland heeft een eigen cultuur op de werkvloer. Daarin verschilt het zelfs al van België of Duitsland. Wat opvalt is dat we niet een sterke hiërarchie hebben. Een werkgever staat niet ver boven zijn werknemers. We kijken niet naar leeftijd, geslacht of status als we iemand tot leider of manager maken. We kijken naar hoe iemand zijn werk doet. Ook een vrouw kan leidinggeven of iemand die jonger is dan jij zelf. Iemand verdient in Nederland zijn respect door het werk dat hij doet.

In Nederland lijken managers en werkgevers soms niet hele sterke leiders. Iedereen wordt gelijk behandeld en ook iemand laag op de ladder mag tegen de werkgever zijn mening uiten. Vergis je niet. Wij zien een manager die luistert naar zijn medewerkers juist als een goede en succesvolle leider. Uiteindelijk maakt hij wel de eindbeslissing.

Nederland bestond vroeger uit allerlei losse provincies en na de oorlog tegen Filips de II uit Spanje hadden we ook lange tijd geen koning. Elke provincie was te klein om alleen te regeren. We hadden elkaar nodig om samen sterk te staan. Zo ontstond een cultuur waarin we altijd met elkaar overleggen voordat we een beslissing nemen. Soms duurt het daardoor lang voordat we iets besluiten maar we zoeken altijd naar een manier dat zoveel mogelijk mensen tevreden zijn. Niet alleen ons land is democratisch, ook onze werkvloer.

Ook onder collega‘s zijn mannen en vrouwen gelijk. Veel vrouwen werken. Ze kunnen precies hetzelfde werk doen als mannen. Dat betekent ook dat we geen typische mannen en vrouwentaken hebben. Als je als man bijvoorbeeld je koffie laat vallen zul je het zelf moeten opruimen. Er komt geen vrouw je helpen.

Wij hebben in Europa de meeste deeltijders. Zowel mannen als vrouwen blijven soms een dag thuis om voor de kinderen te zorgen. Daarbij zijn we tolerant. Ook iemand die bijvoorbeeld homo‘s is mag daar op werk open over zijn. We zijn individualistisch. We kennen meer een ik-cultuur dan een wij-cultuur.

Dat betekent dat we de groep niet voorop stellen maar de individu. Kennis wordt daarom niet altijd gedeeld maar slim gebruikt. En posities worden verkregen door wat je kan niet doordat je bijvoorbeeld familie bent.

We hebben veel behoefte aan onze eigen ruimte. Aanraken is ongewoner. Onze persoonlijke cirkel is veel groter. Bij gesprekken kijk je elkaar aan en je laat elkaar uitspreken als teken van luisteren. Het is daarbij heel belangrijk om eerlijk te zijn. We beschermen elkaar niet vaak.

Nederlanders worden niet hartelijk genoemd. We investeren op de werkvloer niet in contacten met collega‘s en ook niet met zakenpartners. We hebben vaak veel vrienden privé. We zullen je dan ook niet zo snel uitnodigen om na werktijd thuis bij ons te komen eten. We maken lange dagen en als we thuis zijn willen we vaak even alleen met onze familie zijn. We hebben daarnaast ook geen uitgebreide eetcultuur. Eten is veel minder belangrijk dan in veel landen om ons heen. We gebruiken het dan ook niet zo vaak als middel om vriendschappen te vormen. We nodigen je meestal pas uit als we al vrienden zijn.

Dat is soms verwarrend want het delen van privé-informatie is dan weer heel gewoon. Dat kan soms informatie zijn die in andere culturen alleen gedeeld wordt tussen vrienden. Wij delen die ook als we elkaar soms nog niet zo goed kennen. In Nederland betekent dat alleen dat we open zijn.

We zijn vaak wel nieuwsgierig naar andere culturen maar weten er erg weinig van. Daardoor kan het zo zijn dat we ongepaste vragen stellen zoals: Heb je in jouw land ook fietsen? Heb je daar wel wifi? Dat is niet slecht bedoeld. We weten gewoon erg weinig van anderen. We hebben zelf niet door hoe onaardig die vraag is. Dat kun je best uitleggen. We zijn naar elkaar toe heel direct.

Ook met tijd zijn we heel precies. We plannen onze afspraken zowel met een begin- als eindtijd in. Dat doen we zelfs in ons privéleven. Ook met onze familie en vrienden maken we precieze afspraken over hoe laat we langskomen. Je kunt niet zomaar op bezoek. We maken overal plannen voor en stellen deadlines. We zetten alles op papier. We nemen niet graag risico‘s. Ons werk kent vaak een hoog werktempo. We zijn serieus in ons werk. Daarom vinden we het ook heel belangrijk dat je precies op tijd bent op je werk of een afspraak en op tijd terug bent van je pauze. Voor ons is dat ook een vorm van respect. Als je niet op tijd kunt zijn verwachten we dan ook direct bericht en een reden waarom je later bent. Op tijd komen is in Nederland een van de belangrijkste regels.

Eerder zeiden we al dat eten niet zo belangrijk is. Omdat het hier ook ander weer is dan in Spanje of Italië kennen we geen siësta. Het is hier bijna nooit te warm om te werken. Onze pauzes zijn dan ook kort. Meestal blijf je dichtbij werk en ga je niet helemaal naar huis.

Ja is ja, nee is nee. In Nederland is wat je zegt ook echt wat je doet. Als je manager vraagt of je iets wil doen en je antwoord daarop ‘’ja’’ verwachten we ook dat het gebeurt. In veel culturen is nee onbeleefd. En is ja zeggen soms alleen een teken dat je het verstaan hebt, niet dat je het ook echt gaat doen. Wij kijken niet naar lichaamstaal. We kijken naar wat je zegt. Dus wie ja zegt moet het ook echt gaan doen. Daarin zit een groot verschil met veel andere landen.

Dat betekent andersom ook dat nee, echt nee is. Als we je vragen of je een koekje bij de thee wilt is het in veel culturen gewoonte om eerst een paar keer nee te zeggen voordat je ja zegt. Dat is bij ons niet zo. Als je nee zegt worden de koekjes direct weer weggedaan. Dat geldt ook in de liefde. Ook daar is nee echt nee en geen misschien.

Het werkoverleg

In een werkoverleg is het belangrijk om jezelf te laten horen. Bij een werkoverleg kom je met collega‘s bij elkaar en praat je over hoe het nu gaat. Je hebt het misschien over de veiligheid, werktijden, rooster, nieuwe machines of de samenwerking. Het gaat meestal niet om persoonlijke zaken die je met een manager alleen bespreekt. Meestal heeft zo‘n werkoverleg of vergadering een vaste volgorde.

Van een werkoverleg wordt een verslag geschreven. Dat worden de notulen genoemd. Hieronder staat een voorbeeld.

Werkoverleg van 10 december 2018

  1. Aanwezigen
    Iedereen is aanwezig. Alleen Bart is wat later.
  2. Opening
    Sofie opent de vergadering. Tanja is nieuw in het team. Zij stelt zich voor.
  3. Notulen van het overleg van 5 november 2018.
    Jos is het niet eens met punt 2. Hij geeft aan dat de pauze niet om half twaalf kan beginnen maar pas om twaalf uur. In de kantine zijn ze anders nog niet klaar met het maken van de broodjes. De notulen worden aangepast en goedgekeurd.
  4. Mededelingen
    Iedereen krijgt nieuwe werkschoenen omdat de oude niet veilig zijn. Geef deze week aan Jolanda door welke maat je hebt.
  5. Vakantie
    Iedereen moet weer voor 31 januari doorgeven wanneer ze op vakantie willen. Zo zorgen we dat we in de vakantie niet te weinig mensen hebben om het werk te doen. Je kunt dit doorgeven bij Sofie.
  6. Veiligheid
    De Arbo-inspectie komt volgende week kijken of wel veilig genoeg werken. Denk eraan om altijd een helm te dragen en een beschermende bril.
  7. Rondvraag
    Er zijn verder geen vragen.
  8. Sluiting
    De vergadering wordt beëindigd om 13:00 uur. De volgende vergadering is op 2 februari 2019.
De communicatie & de feedback

Een ander overleg en vaak minder officieel is het gesprek over de werkverdeling. Wie doet wat? Daarover lees je meer in het hoofdstuk “Rapporteren”.

Veel mensen buiten Nederland vinden onze manier van praten erg onvriendelijk. Voor ons is het vooral een manier om duidelijk te zijn. Zo verwachten we ook dat je eerlijk en duidelijk bent wanneer je ziek thuis blijft, later bent of om een andere reden niet kan komen werken. Houd daarin je manager goed op de hoogte. We vinden dat heel belangrijk. We zien dat als betrouwbaar.

Ook in onze feedback zijn we heel direct. Je krijgt zeker als je nieuw begint bij een bedrijf te maken met controle en feedback. We vertellen je vaak wat beter kan. Er zijn veel feedbackmomenten. We hadden het al eerder over het functionerings- en beoordelingsgesprek. We praten daarin liever met je, dan over je. In Nederland geldt dat we feedback zien als iets waardoor je groeit en beter wordt. In veel culturen hoor je het alleen als het echt niet goed gaat. Daar betekent feedback dat je misschien snel ontslagen wordt.

Voor sommigen is dat even wennen. Daar heb je soms meer vrijheid om je werk te doen zonder dat er iemand veel meekijkt. Eer is daarbij heel belangrijk. In Nederland kennen we niet zo‘n sterk eergevoel. We begrijpen dan vaak ook niet zo goed waarom je kritiek moeilijk vindt.

Een veel gebruikte manier om feedback te geven is de sandwichmethode. Daarin wordt het negatieve tussen twee positieve punten in verpakt. Bijvoorbeeld. Goh wat een mooie presentatie. Er staat daar nog een foutje. Die zou ik er uithalen. Verder ziet het er top uit.

Zoals mijn Poolse cursist zo mooi zei: Er komt in Nederland altijd nog een “maar”. Dat is misschien even wennen. Het is een manier om negatieve feedback wat positiever te brengen. Er zijn zowel mensen voor als tegen deze methode.

Een andere manier is door:

  • te zeggen wat je ziet
  • een open vraag te stellen

Bijvoorbeeld. Ik zie dat de afvalbak nog niet leeg is. Kun je me uitleggen hoe dat komt?

Nederlanders gebruiken vaak het stellen van een open vraag als een manier van kritiek. Je moet dan heel erg letten op hun stemgeluid om te begrijpen of het echt een vraag is of dat iemand misschien al boos is. Dat is soms lastig te herkennen.

Naast feedback geven we ook een compliment. Een compliment is dat je wordt verteld dat je iets goed hebt gedaan. Bijvoorbeeld. Die deur heb je heel netjes geschilderd!

Bekijk dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=xGpnS1-5BOQ

Stel vragen!

Omdat we alles op papier zetten denken we zelf vaak dat alles duidelijk is. Echter als je nieuw bent in Nederland en niet goed de regels weet is het logisch dat arbeidsvoorwaarden nog onduidelijk zijn. Hoeveel salaris krijg je nu precies voor overwerk? En hoeveel vakantiedagen heb je? Er wordt van je verwacht dat je zelf vragen stelt over wat niet duidelijk is.

Misschien voelt dat onbeleefd, maar kinderen worden in Nederland al van jongs af aan geleerd bij alles de vraag te stellen: “Waarom?” Je manager kan niet precies weten wat je al wel en niet weet. Stel daarom zeker in het begin veel vragen.

Ga er niet zomaar van uit dat je wel zes weken op vakantie kan. Je moet dit soort dingen altijd eerst goed overleggen met je manager. Dat geldt ook voor je kinderen. Ook zij mogen niet zomaar van school weg blijven. Praat goed met school en werk.

De vakbond & de ondernemingsraad

Soms zijn er geen goede arbeidsvoorwaarden. Dan kan een vakbond helpen. Een vakbond is er om werknemers te helpen. Omdat ze met meerdere werkgevers praten kunnen ze soms meer doen dan jij alleen. Zo zorgen ze bijvoorbeeld dat alle schoonmakers een beter loon krijgen. Ook kunnen ze je helpen als je een probleem of conflict hebt met je baas. Zij kunnen bemiddelen.

Daarnaast is er binnen jouw bedrijf ook een OR of ondernemingsraad. Daar zitten werknemers in die meebeslissen over de plannen van de werkgever. Bij grote bedrijven met meer dan 50 werknemers is zo’n raad verplicht.

https://www.fnv.nl/
https://www.cnv.nl/
https://avv.nu/
https://lsvb.nl/
https://www.unie.nl/

De discriminatie

Discriminatie is als iemand vervelend doet of je uitlacht omdat je bijvoorbeeld wilt bidden of een hoofddoek draagt. Of dat ze je niet aannemen omdat je een Afrikaanse afkomst hebt. Dit is verboden in Nederland. Als je wordt gediscrimineerd door collega`s is het altijd goed om eerst met je manager te gaan praten. Soms is dat moeilijk of is het juist jouw manager die discrimineert. Vaak is er in een bedrijf ook een vertrouwenspersoon. Daarmee kun je veilig praten. Op de sites hieronder vind je meer informatie.

Niet alles is discriminatie. Als je niet wordt aangenomen voor werk omdat je niet het goede diploma hebt of je krijgt geen langere pauze dan de rest om te bidden is dat geen discriminatie. Nederlanders vinden het heel erg als je zegt dat ze discrimineren. Gebruik het dan ook alleen als je echt zeker bent dat het om discriminatie gaat of vraag eerst advies. Bijvoorbeeld bij het telefoonnummer 0900-2354354. Als iemand je bang maakt door seksuele dingen tegen je te zeggen of echt je aan te raken terwijl je dat niet wilt kan het gaan om (seksuele) intimidatie. Ook daar kun je net als discriminatie iets tegen doen. Slachtofferhulp kan je verder helpen. Als je het echt wil aanvechten kan ook het Juridisch loket nog helpen.

https://www.discriminatie.nl/#/home of 0900-2354354
http://www.art1.nl/
https://www.juridischloket.nl/ of 0900-8020
https://www.mensenrechten.nl/nl/discriminatie-op-je-werk
https://www.slachtofferhulp.nl/gebeurtenissen/seksueel-misbruik-geweld/seksuele-intimidatie/

De VOG, verklaring van goed gedrag

Soms vraagt een bedrijf om een VOG, een verklaring van goed gedrag. Daarmee kijken ze of je geen criminele dingen hebt gedaan die voor deze functie belangrijk zijn. Bijvoorbeeld iemand die geld heeft gestolen mag niet snel werken in een bank.

Als een bedrijf vraagt of je deze verklaring wil aanleveren is dit geen discriminatie. Dit is voor sommige beroepen heel normaal. Wat ze niet mogen vragen (bijv. tijdens een sollicitatiegespek) zijn vragen over of je vaak ziek was op je vorige werk, hoe je gezondheid precies is en of je van plan bent snel zwanger te worden. Ook vragen over je vrienden familie, partner en kinderen mogen niet. Je kunt dan aangeven dat je hierop geen antwoord wil geven. Er wordt wel van je verwacht dat als je een lichamelijk probleem hebt waardoor je deze nieuwe baan niet goed kan uitvoeren je dit wel meldt. Bijvoorbeeld als je in een houtzagerij gaat werken waar je uren moet staan maar je door je rug elk uur even moet zitten. Dan wil een werkgever dit wel van tevoren weten.

Voor sommige banen is het wel belangrijk om te weten hoe je gezond je precies bent. Zo kan een piloot bijvoorbeeld geen slechte ogen hebben. In zo‘n geval krijg je soms een fysieke of psychologische test. Die test wordt afgenomen door iemand van buiten het bedrijf. Die mag ook alleen doorgeven of je wel of niet geschikt bent en niks zeggen over andere gezondheidsklachten.

Soms krijg je ook een assessment. Dan heb je vaak een IQ-test en soms ook een gesprek met een psycholoog of een acteur. Dan willen ze onderzoeken hoe goed je in een team past, en of je de juiste kwaliteiten hebt voor deze baan in de praktijk. Op een assessment kun je voorbereiden door op internet veel te oefenen.

https://www.justis.nl/producten/vog/index.aspx
https://www.123test.nl/assessment/

De veiligheid, de brand

Er zijn twee grote gevaren op werk.

  • Iemand raak gewond. Er is dan EHBO nodig, eerste hulp bij ongevallen.
  • Er breekt een brand uit. Er is een ontruiming nodig door de BHV.

Om daar goed op voorbereid te zijn volgen sommige werknemers de cursus BHV-EHBO en/of VCA.

https://www.veiligheids-trainingen.nl/nieuws/verschil-tussen-ehbo-en-bhv/
https://www.vca.nl/

Laten we eerst naar brand kijken op werk. Bij een brand is het belangrijk dat iedereen zo snel mogelijk buiten komt. We noemen dat ook wel evacueren. Er is daarvoor vaak een ontruimingsplattegrond. Hieronder zie je een voorbeeld.

Op een ontruimingsplattegrond vind je waar de brandblussers hangen waarmee je de brand kan blussen en ook waar de EHBO kist is met spullen om gewonden te helpen. Ook vind je er de snelste weg naar buiten naar de verzamelplaats waar iedereen naartoe gaat bij brand. De groene borden met pijlen wijzen je de weg.

Bekijk https://www.youtube.com/watch?v=gsUJbC4AtxI.

Kijk eerst tot min. 1:45.  Wat de docent vertelt is niet belangrijk. Let vooral op wat je ziet. Wat gaat er fout? Kijk daarna vanaf min 1:45. Wat is er nu anders?

In veel landen betekent het alarm dat je onder de tafel moet gaan zitten. Daar zijn bijvoorbeeld vaak aardbevingen of stormen. In Nederland betekent een alarm dat je rustig naar buiten moet. Ga daarbij nooit rennen.

Je hebt bij brand 3 minuten om naar buiten te komen. Dat is een korte tijd.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=19&v=u46QRwQ1MLo

We oefenen daarom vaak voor een brand om te zien of iedereen nog weet wat hij moet doen. In een brand hebben we:

  • twee mensen nodig die gaat kijken bij de brand
  • één iemand die iedereen naar buiten brengt, naar het verzamelplaats
  • één iemand die de brandweer belt via 112 en ze buiten opwacht
  • één iemand die snel de ehbo-doos meeneemt en de gewonden naar buiten helpt naar het verzamelplaats

Bij een brand is er vuur en rook. Vuur is het licht dat je ziet bij een brand. Rook is de wit/grijze wolken bij brand. De twee mensen die bij de brand gaan kijken controleren heel voorzichtig bij de deur. Dat doen ze op de volgende manier:

Deur die van je weg beweegt:
https://www.youtube.com/watch?v=tFDCGKLvuac 

Deur die naar je toe beweegt:
https://www.youtube.com/watch?v=7DKrlmLmcO8

Als de ruimte vol rook is controleer je of er nog mensen zijn. Je gaat niet zelf naar binnen, maar vraagt de mensen binnen naar buiten te komen. Je sluit daarna de deur en belt de brandweer. Als er nog weinig rook is en een kleine brand probeer je te blussen. Je gebruiken hiervoor een brandblusser.

https://www.youtube.com/watch?v=OX2OFeVOkg0 

Als de brand groot is en/of er is al veel rook dan sluit je de deur en bel je snel de brandweer via 112.

https://www.brandweer.nl/media/10376/infographic_vanmeldingtotterplaatse.pdf

Voor meer informatie:
https://www.brandweer.nl/
https://taalindepraktijk.nl/het-huis/

>>> Bellen met 112 over brand

Vragen en zinnen voor het bellen met 112:

  • Wat is er aan de hand? Er is brand in de kelder van mijn winkel.
  • Is er iemand gewond? Nee. We zijn allemaal buiten.
  • Waar bent u nu? Ik ben bij de Bessenstraat 18, 3030 LM in Assen.
  • We sturen iemand naar u toe. Wilt u wachten bij de Bessenstraat 1? Ja!
De veiligheid, het ongeval

Kijk nog eens naar de ontruimingsplattegrond. Op werk staat ook vaak een EHBO-koffer die kan helpen als iemand gewond raakt. Wat daar in zit kan je hier vinden: https://nl.wikipedia.org/wiki/EHBO-koffer In een cursus EHBO, eerste hulp bij ongevallen leer je hoe je iemand moet helpen bij verschillende ongelukken en hoe je hem moet reanimeren als zijn hart stopt.

Bewusteloos: (iemand ligt, reageert niet, maar ademt nog wel) https://www.youtube.com/watch?v=stgt_P5Jme4
Reanimeren: (iemand ligt, reageert niet en ademt niet) https://www.youtube.com/watch?v=_eaucMUz3fc
Verslikken: (iemand eet of drinkt iets dat vast blijft zitten in zijn keel) https://www.youtube.com/watch?v=3YP06Dxf8Vw
Flauwvallen: (iemand valt om) https://www.youtube.com/watch?v=mVmmnI4I2Xk
Gebroken armhttps://www.youtube.com/watch?v=OJwMtXS4b7A
Brandwondhttps://www.youtube.com/watch?v=VsE7Sq-Nc1M
Bloedneushttps://www.youtube.com/watch?v=OcJkYTukGEE&t=8s

https://www.ehbo.nl/
https://www.rodekruis.nl/ehbo/

Als je alles wil weten over EHBO kun je daar het beste een cursus voor doen. Je kunt niet alles zelf doen. Soms heb je hulp nodig van een professional. Je kunt bij nood bellen met 112.

>>> Bellen met 112 over een ongeval

Een collega komt met zijn hand tussen een machine. Zij bloedt heel erg aan haar linkerarm. Je belt met 112:

  • Goedemorgen 112 alarmcentrale, met mevrouw Jansen. Hoe kan ik u helpen?
  • Hallo met Sofie. Ik bel voor mijn collega.
  • Oke. Wat is er precies aan de hand?
  • Mijn collega zat met haar hand tussen een machine. Nu bloedt ze heel erg.
  • Ok, waar bent u nu?
  • Ik ben nog op werk.
  • Hoe gaat het nu met het slachtoffer?
  • Ze is nu rustig. We hebben om haar arm een riem gedaan om het ergste bloed te stoppen.
  • Hmm. Kan het slachtoffer nog lopen?
  • Nee.
  • Ok. Ik stuur een ambulance uw kant op. Wat is uw adres?
  • Johan de Langestraat 33, 3030AR Rotterdam
  • Ok we komen zo snel mogelijk naar u toe. Beweeg het slachtoffer niet.
  • Ok. Wij wachten tot de ambulance komt.
  • Wie wacht er bij de receptie?
  • Maria zal er wachten.
  • Ok. Tot snel mevrouw/meneer.
Het symbool

We hebben het eerder al gehad over de borden/symbolen die je op werk kan vinden die helpen bij brand of een ongeluk.

Er zijn er nog veel meer. Op producten en materialen staan ook vaak symbolen. Als er een van onderstaande opstaat moet je extra goed opletten waar je het bewaart en hoe je het weggooit. Soms staat er ook op waar je het kunt inleveren.

https://www.afvalscheidingswijzer.nl/
http://www.samenhalenwealleseruit.nl/bij-mij-thuis/hoe-werkt-het-2/scheidingswijzer/
https://royalbrinkman.nl/kennisbank-gewasverzorging/gevarensymbolen-clp-pictogrammen

Niet alleen met producten moet je voorzichtig zijn. Als je werkt met machines of stoffen die slecht zijn voor je gezondheid is het belangrijk dat je ook jezelf beschermt. Daar zie je hieronder voorbeelden van.

helm B handschoenen C gezichtsschild D mondkapje E gehoorbescherming overall kniebeschermer

 

De hygiëne

Naast veilig werken is het ook belangrijk dat je hygiënisch werkt. Hygiënisch werken zorgt dat je ziekten bijv. niet van de een op de ander overbrengt. Vooral als je werkt met mensen, in de zorg of in de schoonmaak is dat heel belangrijk. Daarom is het belangrijk om schone kleren te dragen, handschoenen en soms ook een mondkapje. Ook in de keuken is het belangrijk dat je hygiënisch werkt en speciale kleding, een schort en een haarnetje draagt.

Bekijk:

Gezond werken

Als laatste is het ook belangrijk om gezond te werken. Dat betekent dat je oplet of je bijvoorbeeld wel genoeg beweegt en genoeg licht krijgt om niet ziek te worden.

Tips

1 Zorg dat je niet teveel zit. Ga af en toe lopen om koffie of thee te halen. En blijf in beweging.
2 Ga eens lopend overleggen. Mensen denken creatiever als ze bewegen.
3 Denk aan je houding als je achter een computer zit. Let op dat je jouw rug recht houdt en niet te ver naar voren zit.
4 Zorg voor planten op werk.  Die brengen zuurstof en zorgen voor een goede sfeer.
5 Drink veel water. Het is goed om veel te drinken.
6 Zorg voor voldoende licht om te kunnen werken.
7 Zorg dat de ruimte waar je eet en werkt niet dichtbij elkaar is. Zorg dat het rustig is waar je werkt.

https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/bewegen/10-tips-voor-gezond-werken/item30120 
https://www.fnv.nl/themas/veilig-en-gezond-werken/
https://www.izz.nl/thema/gezond-werken
https://www.arbo-online.nl/gezond-werken

De taakverdeling en rapporteren

Als je gaat werken helpt het soms om op te schrijven wie wat gaat doen en in hoeveel tijd. We noemen dat een taakverdeling.

De taakverdeling
Datum: 12 augustus 2019

Wie  Joost
Wat Vloer leggen
Tijd 50 minuten
Wie Henk en Erik
Wat Muur schilderen
Tijd 30 minuten

 

Als het werk klaar is, maak je een verslag over wie wat gedaan heeft. Daarvoor kun je de taakverdeling ook gebruiken. Je werkt niet altijd samen. Soms werkt elke collega op een andere tijd. Dan is rapporteren heel belangrijk.

Rapporteren is het opschrijven van wat je gedaan of gezien hebt voor een andere collega. Zo weet die wat er al klaar is en wat er nog moet gebeuren.

>>> Praten over rapporteren

Zinnen en vragen over rapporteren:

  • Ik doe dit. Jij doet dat. / Ik doe ….de vloer.  Jij doet …..de ramen.
  • Ik ga het na dit doen. / Ik ga het na mijn pauze doen. / Ik ga het om 1,2,3 uur doen.
  • Mag ik dit doen? Mag ik …..?
  • Kun jij dat doen? Kun jij …..?
  • Hoe lang heb je daarvoor nodig?
  • Ik heb er 1,2,3,10,20,30….minuut/minuten/uur/week/weken voor nodig.
  • Beginnen we om 8 uur? We beginnen om 8 uur.
  • Help jij hem? Ja, ik help hem. / Nee, ik kan hem niet helpen.
  • Help jij haar? Ja, ik help haar. / Nee, ik kan haar niet helpen.
  • Is Maria ook aanwezig? Nee, Maria is niet aanwezig.  Ja, Maria is aanwezig.
  • Wil je tegen haar zeggen dat zij ….de ramen moet doen? Dat zal ik tegen haar zeggen.
  • Wil je tegen hem zeggen dat hij …de wc`s moet schoonmaken? Dat zal ik tegen hem zeggen.
  • Begrijp je alles? Ja, ik begrijp alles. / Nee, ik begrijp het niet helemaal.
  • Is alles klaar? Ja, alles is klaar. / Nee, we moeten alleen nog ….
Het werkverslag
Datum …….. – …….. – ………………..
Tijdstip van ……. : ……. tot ……. : …….
O dagelijks O wekelijks O maandelijks
Paraaf medewerker
Paraaf cliënt

Bij een werkverslag schrijf je altijd de datum op en van welke tijd tot welke tijd je iets hebt gedaan. Ook vul je vaak in hoe vaak je dit doet. Is dat elke dag (dagelijks)? Elke week (wekelijks) ? Of elke maand (maandelijks)? Soms moet je ook je handtekening zetten, je paraaf. Kijk goed naar je verblijfsvergunning. Zorg dat hij er precies hetzelfde uit ziet. In de zorg zet ook de cliënt/de patiënt, de man of vrouw die je verzorgt zelf soms een handtekening dat je echt bent langsgekomen en hebt geholpen. Soms moet je ook opschrijven wat je in welke kamer, ruimte gedaan hebt. Bijvoorbeeld:

Ruimte woonkamer
Activiteit stofzuigen
Ruimte badkamer
Activiteit wc schoonmaken
Ruimte tuin
Activiteit planten water geven

In de zorg schrijf je niet alleen wat je doet maar ook wat je ziet. Is de man of vrouw die je verzorgt rustig? Heeft hij pijn? Neemt het zijn medicijnen? Bij zieke en oude mensen moet je altijd goed op letten. Ze vergeten soms hun medicijnen of weten niet goed meer waar ze zijn. Dan is het belangrijk dat je goed met collega`s samenwerkt en goed rapporteert. In de zorg gebruiken ze hiervoor de soap-methode. Daar kan je hieronder meer over lezen:

de zorg: https://btsg.nl/rapporteren-volgens-soap-methode/
https://www.wzh.nl/sites/default/files/files/WZH_Zakboekje_Rapporteren_copyright.pdf
https://mijn.venvn.nl/databanken/richtlijnen/Lists/Databank%20richtlijnen/Attachments/38/Samenvattingskaart%20richtlijn%20verpleegkundige%20en%20verzorgende%20verslaglegging%202011.pdf

Het klantcontact & de klacht

In je werk heb je niet alleen contact met collega`s. Je hebt ook contact met klanten. Je moet iets aan ze verkopen. Je moet ze ergens mee helpen. Soms zijn ze niet blij met wat je hebt verkocht. Ze hebben een klacht.

>>> Praten met klanten

Vragen en zinnen die je kunt gebruiken in een gesprek met klanten.

  • Goedemorgen/ goedemiddag/ goedenavond.
  • Wat kan ik voor u doen?
  • Kan ik u ergens mee helpen?
  • Weet u al wat u wil hebben?
  • Wilt u anders nog iets?
  • Dat is dan  2 euro 50.
  • Hier heeft 3 euro en 80 cent terug.
  • Wat zoekt u precies?
  • Ik loop met u mee.
  • De …jassen/tomaten/kasten.. vindt u hier.
  • Wat moet er gedaan worden?
  • Wat is het probleem?
  • Zijn er nog meer problemen?
  • Wilt u koffie? Wilt u thee? Ik wil graag koffie/thee.
  • Ik ben klaar om half drie/ drie uur. Ik ben klaar over 1,2,3, minuten/uur.
  • Ik kom morgen/volgende week terug.
  • Is er een probleem?
  • Heeft u een klacht?
  • Ik zal uw klacht opschrijven.
  • Ik zal uw klacht doorgeven aan mijn manager.
  • Hij/zij neemt deze week contact met u op.
  • Ik ga het even voor u navragen.
  • Ik weet niet of u uw geld kunt terugkrijgen. / U krijgt uw geld terug.
  • Heeft u de bon nog?
  • Zonder bon mag ik u geen geld teruggeven.
  • Heeft u het garantiebewijs nog?
  • Ik ga voor u kijken of we een nieuwe hebben.
  • Ik ga voor u kijken of we een andere maat hebben.
  • Wilt u even wachten.
  • Ik ben hier nieuw. Ik weet het niet. Ik moet het aan mijn manager vragen.
Een eigen bedrijf

Als je in Nederland een eigen bedrijf wil beginnen, moet je inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Voor een eigen bedrijf heb je vaak een ondernemingsplan nodig. De kamer van koophandel kan je advies geven, uitleggen hoe je belasting betaalt en helpen met hoe een ondernemingsplan eruit ziet.

https://www.kvk.nl/

Belangrijke nummers
Belangrijke websites
Belangrijke woorden
Nederlands Engels Arabisch Tigrinya
de werkgever  employer
de werknemer  employee
het sollicitatiegesprek  job interview
tijdelijk / bepaald  temporarily
vast / onbepaald  without end date
de werktijd  working time
fulltime  full-time
parttime / deeltijd  part-time
regelmatig  regular
onregelmatig  irregular
het rooster  schedule
het diploma  certificate
geschoold  educated
ongeschoold  unschooled
de IDW  international credential evaluation
de training / de cursus  training / course
de werkervaring  work experience
de sector  sector
de zorg & het welzijn  care and welfare
de bouw  construction
de handel & het vervoer  trade and transport
de administratie & de beveiliging  administration and security
de techniek  engineering
de horeca  catering industry
de groene sector  landscaping
het beroep  profession
de taak / de werkzaamheid  task
de kwaliteit  quality
de motivatie  motivation
het Cv, curriculum vitae  cv
de motivatiebrief  motivation letter
de beroepskeuzetest  career selection test
het Leerwerkloket  information point for learning and working
de vacature  job offer
het uitzendbureau employment agency
het netwerk  network
de open sollicitatie  open application
het contract  contract
de arbeidsvoorwaarde  employment condition
primair  primary
secundair  secundary
de CAO, collectieve arbeidsovereenkomst  collective agreement
de proeftijd  noviciate
het salaris / het loon  salary
bruto  gross
netto  net
de belasting  tax
de jaaropgave  annual statement
de vakantiedag  holiday
het verlof  leave
het bijzonder verlof  special leave
doorbetalen  continue to pay
de reiskosten  travel expenses
overwerken  overtime
het plannings-gesprek  planning interview
het functionerings-gesprek  performance interview
het beoordelings-gesprek  assesment interview
SMART  SMART
ziek melden  call in sick
beter melden
de Arbodienst  occupational health and safety service
de bedrijfsarts  company doctor
het plan van aanpak  plan of action
de hiërarchie  hierarchy
gelijk behandelen  treat the same
mening uiten  express opinion
overleggen  to consult
tolerant  tolerant
individualistisch  individualistic
de ik-cultuur  me culture
de wij-cultuur  we culture
de persoonlijke cirkel  personal circle
hartelijk  warmly
de uitgebreide eetcultuur  extensive food culture
het delen van privé-informatie  sharing of private information
open  open
nieuwsgierig  curious
direct  straight
precies  precisely
de deadline  deadline
het hoge werktempo  high working pace
het respect  respect
op tijd komen  to come in time
ja is ja, nee is nee  yes means yes, no means no
het werkoverleg  work consultation
de notulen  records
aanwezig  present
afwezig  absent
de opening  opening
de mededeling  statement
de rondvraag  any other business
de sluiting  closure
de werkverdeling  division of labor
betrouwbaar  reliable
de feedback  feedback
de eer  honor
de sandwichmethode  sandwich method
de open vraag  open question
de kritiek  criticism
het compliment  compliment
onbeleefd  rude
overleggen  to consult
de vakbond  trade union
bemiddelen  to mediate
de OR, ondernemingsraad  work council
de discriminatie  discrimination
verboden  forbidden
de vertrouwenspersoon  confidant
de (seksuele) intimidatie  sexual harassment
de Slachtofferhulp  victim support
het Juridisch loket  legal counter
de VOG, verklaring voor goed gedrag  certificate of good conduct
crimineel  criminal
fysiek  physical
de psychologische test  psychological test
het assessment  assessment
de BHV-EHBO  in-house emergency services/ first aid
de VCA
evacueren  evacuate
de ontruimings-plattegrond  evacuation plan
de verzamelplaats  assembly point
het vuur  fire
de rook  smoke
de brandblusser  fire extinguisher
de EHBO, eerste hulp bij ongevallen  first aid
de EHBO- koffer  first aid kit
bewusteloos  unconsious
reanimeren  cpr
verslikken  choke
flauwvallen  pass out
gebroken  broken
de brandwond  burn
de bloedneus  nose bleeding
het symbool  symbol
de helm  helmet
de handschoen  glove
het gezichtsschild  face shield
het mondkapje  mouth cap
de gehoorbescherming  hearing protection
de overall  overall
de kniebeschermer  knee pad
veilig  safe
hygiënisch  hygienic
het schort  apron
het haarnetje  hairnet
gezond  healthy
de taakverdeling  divison of tasks
rapporteren  report
het werkverslag  work report
dagelijks  daily
wekelijks  weekly
maandelijks  monthly
de handtekening / de paraaf  signature
de cliënt / de patiënt  client
de ruimte  space / room
de soap-methode  soap method
het klantencontact  customer contact
de klacht  complaint
Het eigen bedrijf  Own company
Kamer van koophandel Camber of commerce

 

©BOOR